Hoe de Ronde van Spanje Uijtdebroeks tegelijk duidelijk maakte wat hij wel en wat hij niet wilde Wielrennen
Wielrennen

Hoe de Ronde van Spanje Uijtdebroeks tegelijk duidelijk maakte wat hij wel en wat hij niet wilde

Hoe de Ronde van Spanje Uijtdebroeks tegelijk duidelijk maakte wat hij wel en wat hij niet wilde

Het ziet ernaar uit dat Cian Uijtdebroeks komend jaar in de kleuren van Visma |Lease a Bike zal koersen. Al zullen de ploeg van Richard Plugge en BORA-hansgrohe eerst nog een robbertje moeten uitvechten, nadat zaterdag een bizarre reeks van tegenstrijdige berichten over de transfer van Uijtdebroeks naar de Nederlandse WorldTour-formatie naar buiten kwam. In de Leiderstrui neemt u mee in de eerste profjaren van de 20-jarige ronderenner en zoekt uit of de samenwerking tussen Uijtdebroeks en Jumbo-Visma stiekem slechts een kwestie van tijd was.

We beginnen bij zaterdagavond. Nadat Visma |Lease a Bike met trots de komst van toptalent Cian Uijtdebroeks aankondigde, volgde snel een bericht van zijn huidige werkgever BORA-hansgrohe. De ploeg ontkrachtte de transfer en stelde dat de Belg gewoon nog een contract heeft voor 2024. Vervolgens bracht het management van de renner een persbericht naar buiten. ‘De overeenkomst tussen Cian Uijtdebroeks en BORA-hansgrohe is beëindigd op 1 december 2023. Er zijn al juridische procedures gestart door Cian en de UCI is op de hoogte van de beëindiging van de overeenkomst’, aldus managementbureau A&J All Sports.

Relatie Uijtdebroeks-BORA bekoeld tijdens Vueltadebuut

Het is nu wachten op een uitkomst, maar dat Uijtdebroeks graag wil vertrekken bij BORA-hansgrohe is allang geen geheim meer. Het eerste seizoen van de renner bij BORA verliep nog goed begon met prima klasseringen in verschillende kleinere rittenkoersen en de eindzege in de Tour de l’Avenir. Het leek een prima basis voor 2023, waarin Uijtdebroeks zich ging testen in de rittenkoersen van de WorldTour en ook de Vuelta a España zou gaan betwisten. De jonge coureur doorstond het hoge niveau voortvarend met knappe top tien klasseringen in achtereenvolgens de Ronde van Catalonië, de Ronde van Romandië en de Ronde van Zwitserland.

Hoe de Ronde van Spanje Uijtdebroeks tegelijk duidelijk maakte wat hij wel en wat hij niet wilde

Er leek geen vuiltje aan de lucht, maar de Ronde van Spanje zou daar verandering in brengen. BORA speelde met Uijtdebroeks en Aleksandr Vlasov twee mannen uit voor het klassement. Hoewel Vlasov aanvankelijk de overhand had op zijn jonge ploegmaat, kwam de Belg in de tweede week, met onder meer een fraaie vijfde plaats op de Tourmalet, sterk opzetten. In de derde draaide Uijtdebroeks vervolgens op eigen kracht de rollen om door op de ongenadige Angliru Vlasov op anderhalve minuut te rijden.

Dat was tegen het zere been van Vlasov, althans zo voelde het voor Uijtdebroeks zelf. Zo trok de Rus in de finale van de achttiende etappe ten aanval, samen met ploegmaat Nico Denz, terwijl Uijtdebroeks een plek voor hem stond in het klassement. ‘Ik vind gewoon dat we mijn zevende plek vandaag veilig moeten proberen te stellen. Ik vond het de vorige rit ook...een beetje belachelijk, zeg maar. Ik voel dat er een bepaalde spanning hangt - hij wil liever vóór me eindigen, terwijl dat voor mij eigenlijk niets uitmaakt. Of ik op tafel durf te slaan? Ik zeg soms wel mijn gedachten, ja, maar dit hoort ook bij de wielersport. In de Formule 1 is het ook zo...', sprak hij zijn ergernis over de actie van zijn ploegmaat uit.

Op de voorlaatste dag verloor Uijtdebroeks in een explosieve bergrit uiteindelijk toch zijn zevende plek aan Vlasov. Het gaf een toch wat zure nasmaak aan wat een knap debuut was op het grote ronde-toneel. ‘Met mij wilden ze ook wel voor een klassement gaan, maar daar geloofden ze niet zo in', deelde de Vlaming een sneertje uit aan zijn broodheer. 'Het was eerder de teamstrategie dat Aleksandr de man zou zijn. Ik probeerde naast hem mijn best te doen om vooraan te blijven. Ik ben erg blij dat ik in de top tien ben gebleven.’

Ergernis bij Uijtdebroeks groeit na matige tijdrit

De relatie tussen Uijtdebroeks en BORA-hansgrohe werd er vervolgens niet beter op. Het volgende onderwerp van onenigheid was het tijdritmateriaal, in de huidige tijd van essentieel belang voor een ronderenner. Aan het eind van het seizoen nam Uijtdebroeks deel aan de Chrono des Nations. Over een afstand van 45 kilometer verloor hij 3.54 minuten op Remco Evenepoel, een landgenoot die Uijtdebroeks in de toekomst nog vaak zal treffen. Met een dergelijke achterstand in een chrono van een grote ronde ben je als klassementsrenner compleet kansloos.

cian uijtdebroeks

Uijtdebroeks weet het grote verschil vooral aan het materiaal van de ploeg. ‘Na tien kilometer kwam mijn shifter los en mocht ik al direct van fiets wisselen. En die reservefiets bleek helemaal niet in orde. Dan kan je nog zo hard rijden als je wil, tof is dat niet. Ik kom naar hier om te leren. Dan zou het leuk zijn als mijn fietsen in orde zijn', stak hij op uiterst scherpe wijze van wal in gesprek met Het Nieuwsblad. ‘Vooral qua aerodynamica en bouw van de fiets zelf is er nog heel veel marge. De power heb ik. Ook hier trap ik met mijn 65 kilogram over een uur bijna 400 watt gemiddeld. Alleen moet heel de omkadering gefinetuned worden. Daar verliezen we gewoon heel veel mee.'

Door de groeiende kritiek van de renner op de ploeg vertoonde het huwelijk tussen de partijen inmiddels geen scheurtjes meer, maar enorme barsten. Ondanks een doorlopend contract groeiden de geruchten van een transfer. INEOS Grenadiers werd genoemd, maar ook zeker Jumbo-Visma. De interesse van die laatste ploeg zal zeker gegroeid zijn toen Primoz Roglic juist de overstap maakte naar de ploeg van Uijtdebroeks. De komst van de Sloveen beperkte ook de vrijheid van de Belg om zijn eigen kansen te gaan. Des te meer reden voor hem om andere oorden op te zoeken.

Jumbo-Visma gooit de hengel uit en heeft snel beet

Vervolgens ging het snel. Zeker toen Plugge begin december in een interview met Het Laatste Nieuws openlijk zijn interesse in Uijtdebroeks uitsprak. ‘We zijn inderdaad geïnteresseerd in Cian. Dat waren we al toen hij nog junior was. Toen hebben we al met hem gesproken.’ Destijds verloor Jumbo-Visma de felle strijd van alle topploegen om de handtekening van Uijtdebroeks nog van BORA-hansgrohe. De toen nog junior baseerde zijn keuze destijds op de samenwerking met de Duitse trainer Dan Lorang.

Een paar jaar later liggen de zaken echter compleet anders. Jumbo-Visma is de laatse twee jaar doorgegroeid naar de absolute topploeg als het gaat om rittenkoersen. Ze wonnen met Jonas Vingegaard twee keer achter elkaar de Tour de France. En wekten groots ontzag door in de vorige Vuelta a España het volledige eindpodium te bestijgen. Een prestatie die Uijtdebroeks vanaf de eerste rang bewonderde. Ook het tijdrijden is door de goede zorgen van tijdritgoeroe Mathieu Heijboer uitgegroeid tot een speerpunt. Het zal de ogen van Uijtdebroeks hebben geopend: dat om een grote ronde te winnen, Visma | Lease a Bike op het moment de place to be is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws