Na Van der Poel ook Pogacar duidelijk over veiligheid: 'Probleem ligt bij renners, wij gaan telkens maar harder' Wielrennen
Wielrennen

Na Van der Poel ook Pogacar duidelijk over veiligheid: 'Probleem ligt bij renners, wij gaan telkens maar harder'

Na Van der Poel ook Pogacar duidelijk over veiligheid: 'Probleem ligt bij renners, wij gaan telkens maar harder'

Een paar dagen voor Parijs-Roubaix liet Mathieu van der Poel zich uit over veiligheid in koers. Een paar dagen voor Luik-Bastenaken-Luik liet dat andere fenomeen, Tadej Pogacar, zich uit over hetzelfde thema, logischerwijs nog altijd één van de meest bsproken zaken in wielerland. In de Leiderstrui was erbij aanwezig!

Laten we nog even kort terugblikken op de woorden van MVDP, die in het kader van een horrorcrash in de Ronde van het Baskenland inging op veiligheid bij wielerkoersen. 'Het meest gevaarlijke aan wielrennen zijn de renners zelf', vertelde de wereldkampioen erover. 'Wij nemen de risico’s en dat is het hoofdprobleem. Iedereen wil tegelijk van voren zitten, maar dat is niet altijd mogelijk. Je kan uiteraard verschillende dingen proberen om het tegen te gaan, maar het gevaar helemaal wegnemen lukt gewoon niet gauw.'

Pogacar over horrorcrashes in peloton

Pogacar, naast mede-wereldtopper ook een goede kameraad van Van der Poel, duidt het op praktisch dezelfde wijze. 'Ik heb de afgelopen weken twee van de meest verschrikkelijke valpartijen ooit gezien. Ik zag het gebeuren op televisie', opende de Sloveen van UAE Team Emirates zijn veiligheidsanalyse. 'Zulke valpartijen zijn echt vreselijk. Jongens die keihard onderuit schuiven, blijven liggen. Dat soort taferelen. Je hoopt dan natuurlijk maar dat ze snel geholpen worden en overeind kunnen komen.'

Het is daarna dat Pogacar vertelt dat ook hij van mening is dat het de renners zelf zijn die het 'hoofdprobleem' zijn. 'Je kan er maar weinig aan doen. Het is natuurlijk snel gebeurd. Zulke valpartijen zullen ook blijven gebeuren. Ook in de toekomst. Daar ontkom je simpelweg niet aan. Wielrennen is een gevaarlijke sport, ik denk dat iedereen dat weet. We gaan ieder jaar maar sneller. Snellere uitrustingen dragen daar al aan bij. We pushen bovendien de limieten van onze fietsen en onze lichamen.'

Net als Van der Poel legt Pogacar verantwoordelijkheid valpartijen bij renners zelf

'Natuurlijk kunnen we niet alles verkennen', vervolgde de 25-jarige alleskunner zijn relaas. 'Maar met online kaarten als Google Earth of Google Maps kun je al wel veel zien. Met een soort StreetView dus. Het is echter natuurlijk nog heel iets anders dan wanneer je de wegen écht goed kent. In iedere afdaling, beklimming of wat dan ook gaat het steeds sneller. De vermoeidheid neemt dan steeds verder toe en een valpartij is dan al snel gebeurd. Het is in principe de verantwoordelijkheid of schuld van de renners zelf. Ik zie dat veel gasten organisaties de schuld geven, maar heel vaak komt het gewoon door de coureurs zelf. Te veel risico, te veel snelheid. En de valpartij is een feit.

In 2021 was Pogacar primus in La Doyenne, in 2022 en 2023 won Remco Evenepoel. Het was vorig jaar dat Pogacar al relatief vroeg tegen het asfalt ging en daar een polsblessure aan overhield. 'Vorig jaar was het volledig mijn fout toen ik viel. Het gebeurde op een rustig moment', blikte hij er in de omgeving van Bilzen nog eens op terug. Ik focuste zoveel mogelijk op het besparen van energie. Ik zat achter mijn ploegmaat, Vegard Stake Laengen. Hij is groot en daarom zag ik niet veel. Toen ze vielen, ging ik mee. Maar het was volledig mijn fout. Slechte wegen zul je ook altijd hebben. We hebben niet de privileges om altijd op vers asfalt te kunnen koersen. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden. In België zijn er veel betonwegen, met grote blokken beton. Dat gaat natuurlijk snel kapot, wat gevaarlijke stroken kan veroorzaken.'

Youri van den Berg (Twitter: @YourivndnBerg)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws