Noodklok nummer zoveel over veiligheid gaat diep: 'Wat als er een supporter onder een auto komt?' Wielrennen
Wielrennen

Noodklok nummer zoveel over veiligheid gaat diep: 'Wat als er een supporter onder een auto komt?'

Noodklok nummer zoveel over veiligheid gaat diep: 'Wat als er een supporter onder een auto komt?'

Eigenlijk is het al jaren een thema, maar iedere keer als er een incident heeft plaatsgevonden, wordt de discussie over de veiligheid van renners weder opgestart. Afgelopen week was het raak in de E3 en Gent-Wevelgem, waar incidenten plaatsvonden met Mathieu van der Poel en Lotte Kopecky. Conclusie: het publiek komt op veel plekken te dichtbij, maar welke kant moet het op in het wielrennen? 'Er moeten hekken geplaatst worden op de cruciale punten, zodat renners een vrije doorgang hebben.'

First things first, want het was nog 'maar' de E3 Saxo Classic. En het was ook nog 'maar' de Ronde van Catalonië, waar Tadej Pogacar nauwelijks doorgang vond achter enkele koersmotoren afgelopen weekend. Komend weekend staat de Ronde van Vlaanderen op het programma, waar zo mogelijk nog veel meer volk op af zal komen. Uit de Tour de France kennen we de incidenten met Pogacar en Jonas Vingegaard van afgelopen zomer. Stuk voor stuk momenten waar externe factoren de koers kwamen bepalen. Burgemeester van Kluisbergen (waar enkele Belgische voorjaarskoersen doorheen trekken) luidt de noodklok.

Noodklok niet alleen voor renners, ook voor supporters geluid: 'Wat als er een struikelt en er een auto passeert?'

Philippe Willequet is kraakhelder in Het Nieuwsblad. Op de Paterberg en de Oude Kwaremont was afgelopen vrijdag nauwelijks plaats voor de coureurs. 'Zo kan het niet meer. Dit doet denken aan de Ronde van Vlaanderen, maar dan 20 jaar geleden. De weg volledig bezetten en pas op het laatste moment opengaan. Op de Paterberg konden de renners niet opschuiven want het publiek bleef staan. De organisatie zal volgend jaar nadarhekken moeten voorzien op de cruciale plaatsen.'

Niet alleen voor de renners, ook voor de omstanders lijken maatregelen nodig. Samenwerking tussen koersen en gemeenten is daarbij nodig, denkt Willequet. 'De renners moeten een vrije doorgang hebben. Hun veiligheid kwam dit jaar in het gedrang en dat kan echt niet. Ook voor de supporters zelf is het beter. Wat als iemand struikelt bij het laat opzij gaan als er een auto aankomt. Of iemand doet de koplopers vallen. We gaan de organisatoren uitnodigen voor een gesprek, de toestanden van afgelopen vrijdag willen we niet meer zien.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws